lördag 18 februari 2012

Min flickvän och jag

Min flickvän och jag är ganska olika.

Hon är ordentlig, förståndig och oerhört diplomatisk.
Hon blir aldrig arg ens när jag vill det och tycker om att hjälpa till.
Hon tycker att det är väldigt jobbigt när saker inte blir som planerat och stressar ofta upp sig och oroar sig.
Hon skrattar åt ordskämt och felplacerade skiljetecken.
Hon dricker sällan och nästan aldrig för att bli berusad.
Hon tycker att nikotin är knark.
Hon älskar rödbetor och vinäger men gillar inte nyponsoppa, bananer eller russin.
Hon går upp tidigt på morgonen och tycker om att bara-mysa-inget-mer.

Jag är oordningssam, impulsiv och stundtals väldigt envis.
Jag blir ibland arg mest för att få vara arg, jag måste få använda olika känslor.
Eftersom kaos är lite min grej och eftersom att jag är van vid att jag sällan lyckas genomföra mina planer på det sätt jag tänkt så tar jag det lugnt i de flesta situationer.
Jag har tusen idéer och tusen halvfärdiga projekt.
Jag super, går på puben, röker cigg och tar mig en jolle då och då.
Jag tycker om äppelmos och nyponsoppa men gillar inte vinäger/ tahini/ jordnötssmör/ senap på/ i allt (vilket min flickvän i princip gör...)
Jag sover ofta länge och vill ofta ha sex.

Samtidigt är vi ganska lika.

Vi har delvis samma värderingar och liknande världsbild.
Båda är genusmedvetna, har en queerfeministisk utgångspunkt, är vänstersinnade samt djurrätts- och miljöengagerade.
Vi lyssnar på samma musik. Reggae såsom glesbygd'n, kapten röd, governor andy, kultiration, svenska akademin och ska'n'ska, doktor kosmos, vissångare, folkmusik, björk, the beatles, progg och punk som the clash, asta kask och dia psalma. 
Vi är båda besatta av doctor who, webcomics, brädspel, böcker, te och garnhobbies som virkning och stickning.
Vi lånar varandras kläder, sminkar varandra och använder ett liknande sätt att tala.

Men oavsett allt det, oavsett alla våra likheter och olikheter så finns det en del saker som är viktigare än allt annat.

Att vi tycker om att somna i varandras armar.
Att vi blir glada när vi inser att den andra ligger vid vår sida när vi vaknar.
Att en gnista skapas när våra blickar möts.
Att vi litar på varandra helt och fullt.
Att vi vet att så länge vi vill så är det vi.

1 kommentar:

  1. hamnade här av en slump, men vill bara säga att: jag blir så glad! det här är så fint. PUSS.

    SvaraRadera